Thursday, October 1, 2009

....Memaafkan Kesalahan Teman....

Assalamualaikum....

Sekadar coretan untuk dikongsi bersama...sebagai renungan..dan semoga dapat kita sama-sama muhasabah diri kita...InsyaALLAH....


Firman Allah di dalam surah Al-A'raf, ayat 199
"Jadilah kamu pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh"

Sangat tidak patut menjauhi saudara hanya kerana satu atau dua kebiasaan buruk yang tidak dapat diterima, sementara selebihnya baik. Satu atau dua kesalahan masih boleh dimaafkan dan kesempurnaan adalah tingkatan yang sukar dicapai.

Seoran ahli fasafah, Al-Kindi mengatakan "bagaimana boleh anda mengharapkan satu moraliti tertentu dari teman anda, sementara ia terdiri dari empat tabiat. Jiwa saja yang merupakan bahagian paling dekat dengan setiap manusia dan merupakan pusat kendali untuk memilih dan berkehendak, tidak dapat memberikan kendalinya itu kepada orang yang memilikinya untuk melakukan semua kehendaknya, dan tidak boleh pula mengiyakan semua yang diharuskannya. Bagaimana dengan jiwa orang lain?"

Abu Ad-Darda' juga mengatakan "mencela teman mu itu lebih baik daripada harus kehilangan dirinya. Siapa orangnya yang boleh mendapatkan segalanya pada diri saudaranya?"

Oleh itu jika kita sendiri tidak dapat menerima diri kita sendiri, bagaimana boleh kita menerima orang lain?
Janganlah hanya kerana satu aib tersembunyi atau dosa kecil yang sebenarnya dapat ditutupi oleh kebaikannya yang lebih banyak, anda menjadi jauh dari seseorang yang pernah anda puji latar belakangnya, yang pernah anda terima kehidupannya, yang pernah anda ketahui kemuliaannya, dan yang pernah anda ketahui kemampuan berfikirnya.

Sesungguhnya engkau selamanya tidak akan mendapatkan teman yang bersih tanpa kelemahan dan tidak pula pernah melakukan suatu kesalahan. Oleh kerana itu cerminlah pada dirimu sendiri sesudahnya, pertimbangkanlah dia dengan pandangan yang objektif, dah janganlah kamu menilainya dengan pandangan seenakmu. Sesungguhnya pertimbanganmu terhadapnya dan penilaianmu kepadanya akan membantumu untuk mendapatkan apa yang engkau inignkan dan membuatmu bersikap pemaaf terhadap orang yang berbuat kesalahan.

Pesan Ja'far bin Muhammad kepada anaknya : " Wahai anakku, siapa di antara teman-temanmu yang marah kepadamu sebanyak tiga kali, dan yang dikatakannya adalah kebenaran, maka jadikanlah ia teman"




0 comments: